کدام مؤلفهها سریال «نجلا» را پرمخاطب کرده است؟
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۷۹۰۳
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز نوشت: در شرایطی که سریالسازی برای تلویزیون و در تلویزیون به چالشی عجیب و غریب تبدیل شده است، برخی سریالها توانستهاند سرمایه اجتماعی تلویزیون را حفظ کنند؛ حفظ سرمایه اجتماعی، آن هم در شرایطی که رسانههای متعدد علاوه بر تلاش برای کسب اعتبار خود، برای زدودن اعتبار از رسانه ملی نیز فعالیتهای گستردهای انجام میدهند، سرمایه ارزشمندی است که باید قدر آن دانسته شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در چنین فضای چالش برانگیزی، قصههای ارزشمند، عوامل حرفهای، بازیگران مناسب و قدرتمند و بستر مناسب پخش، داراییهایی هستند که نباید نسبت به آنها با بیتوجهی برخورد کرد. در سالهای قبل سریالهای «پایتخت»، «نون خ» و «گاندو» توانسته بودند این سرمایه اجتماعی بالقوه را برای صداوسیما تبدیل به سرمایه اجتماعی بالفعل کنند، اگر چه در سالهای قبل هم مساله شبکه نمایش خانگی پررنگ بود و ظهور و بروز این شبکه با برخی آثاری که تولید شده بود، مشخص بود. به عبارت دیگر تولید حرفهای جای هیچ رقابتی را برای دیگرانی که در فضای رقابتی با تلویزیون عمل میکنند باقی نمیگذارد. از این رو است که به مجموعه عوامل فنی و محتوایی تولید یک سریال باید به چشم دارایی نگریست. صداوسیما اگر چه با افت قابل توجهی نسبت به تعداد مخاطب در سالهای گذشته، نوروز را پشت سر گذاشت و وارد ماه مبارک رمضان شد اما باز هم تولیداتی داشت که میشد به آنها به چشم یک دارایی برای تلویزیون نگریست. از آن جمله فصل سوم زیرخاکی که مخاطبان قابل توجهی داشت و سریال نجلا که با گذر از ایام نوروز و پخش در ماه مبارک رمضان، توانسته مخاطبان زیادی جلب کند. ظرفیت چندین ساله سریال پس از افطار شبکه ۳ نیز البته ظرفیت خوبی برای تماشا شدن دارد. فصل دوم سریال نجلا به دلایل عمده نسبت به سریسازیهای دیگری که در تلویزیون شاهد آن بودیم، موفقتر است و باید به مولفههایی که توانسته آن را پرمخاطب کند، توجه شود تا در تولیدات نمایشی دیگر به عنوان دستیاری برای انتخاب معیار مورد استفاده قرار گیرد. توجه به نقدها به فصل دوم هم میتواند برای طرح داستانهای عاشقانه مشابه کمککننده باشد. پیرنگ و توجه به کهنالگوها، در طرح قصههایی مشابه نجلا، جدیترین سرمایه این سریالهاست که اگر از آنها غفلت شود، موجب افت کیفیت سریال میشود. فصل اول نجلا توانسته بود بخوبی از ظرفیتهای کهن الگویی استفاده کند و داستان عاشقانهای را که مخاطب امکان همزادپنداری با آن را دارد، طرح کند؛ داستانی که به ویژگیهای فطری انسانی از محبت تا نفرت توجه ویژه داشت. در فصل دوم به دلیل تعدد ژانری که خواسته یا ناخواسته بر قصه تحمیل شده است، سرراست بودن قصه کمی مخدوش شده است. از سوی دیگر به دلیل اینکه فصل اول سریال نجلا، هم در نام و هم در کنشگری شخصیت اصلی بشدت متاثر از بازی سارا رسولزاده بود، حضور او در فصل دوم اهمیت پیدا میکرد؛ به نحوی که عدم حضور او محسوس است چرا که ما با یک تیپ مواجه نبودیم که با تغییر بازیگر امکان حفظ آن وجود داشته باشد، بلکه با یک «شخصیت» مواجه بودیم که بر فراز و فرودها و نقاط عطف داستان میافزود؛ نقدی که از سوی محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون نیز مورد توجه قرار گرفته است. او در گفتوگویی با ایسنا درباره مولفه بازیگر میگوید: «بازی و گریم تا لهجه سارا رسولزاده، بویژه اکتهای شرمگینانه و با حیای او در نگاه به خواستگاران (دوربین)، چهره زمخت اما جذاب با ابروها و کلا سر و ریخت غیرآشنایش، از جمله فاکتورهای مهم در ایجاد اتمسفر نمایش بود. در واقع موتور محرکه درام هم بود به طوری که عبد (حسام منظور) و رقیبش (هدایت هاشمی) مجبور بودند در عین اینکه خود را بالا بکشند، حد و حدود خود را در برخورد با نجلا نیز حفظ کنند. این ویژگیها صحنههایی غیرآشنا و بکر را به وجود میآورد اما در نجلای جدید از آن دختر سرکش و محکم خبری نیست و جایش را دختری با سر و ریخت آشنا در بقیه سریالها گرفته است».
با همه اینها اما نجلا ۲ یک سر و گردن از دیگر سریسازیها در تلویزیون و نیز از عمده سریالهای کمکیفیتی که در سالهای اخیر تولید شده و ماندگار نشدهاند، کیفیت قابل قبولتری دارد. ورود قصه نجلا به ماجراهای پرکشش و جذاب روزهای آغازین جنگ، نقطه عطفی برای داستان نجلا ۲ است. داستان پرکشش، کارگردانی حرفهای و بازیهای قابل قبول که وجه تمایز نجلا با عمده سریالهای تلویزیونی بودند، موجب شد این داستان در فصل دوم نیز ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سریال نجلا مخاطب سرمایه اجتماعی سریال سازی سریال ها فصل دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۷۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.